Saturday, March 6, 2010

Ceramah Markas Baru Bayas.


Bayas, 4 Mac - Semalam diadakan ceramah penerangan isu-isu semasa yang disampaikan oleh YB Dato' Ir Hj Amirudin bin Hamzah, exco kerajaan negeri Kedah. Sebelum itu ucapan aluan dari MKK Bayas Tn Hj Saman Awang Kecik, Sdr Zubir bin Ahmad YDP PAS Langkawi dan juga wakil dari pimpinan PKR Langkawi Pak Wan Salleh mengambil tempat di pentas utama ceramah.

ISU PENGKORPORATAN BEKALAN AIR

Isu utama yang disentuh oleh YB Dato ialah berkaitan dengan urus tadbir semasa kerajaan negeri Kedah serta cabaran-cabaran semasa yang dihadapi oleh kerajaan pimpinan PAS di negeri Kedah. Beliau memaklumkan beberapa isu terkini antaranya berkaitan dengan dakwaan kononnya penswastaan Jabatan Bekalan Air Kedah menjadi Syarikat Air Darul Aman (SADA), menurut beliau walaupun pengurusan serta kaedah urus tadbir JBA Kedah telah dikorporatkan ini bukan bermakna kerajaan negeri sudah tiada kuasa terhadap pengurusan air di negeri ini malah menurut beliau SADA yang ditubuhkan di bawah Akta Syarikat 1965 dimiliki penuh oleh Perbadanan Menteri Besar Kedah yang juga milik Kerajaan Negeri Kedah seratus peratus. Menurut YB Dato tidak timbul soal kenaikan tarif air kerana kerajaan negeri masih mengekalkan kadar tarif yang lama iaitu RM 0.40/meter padu, walaupun menurut beliau sudah 27 tahun kadar itu tidak dinilai semua dan merupakan kadar yang kedua termurah di negara ini.

PERUMAHAN AWAM

Isu yang disentuh oleh YB Dato pada malam itu juga isu yang hangat diperkatakan iaitu berkaitan pungutan hutang rumah kos rendah Perumahan Awam Taman Wira Mergong oleh kerajaan negeri yang sudah tertunggak mencecah RM 24 juta. Menurut beliau kerajaan negeri sudah membuat beberapa kajian dan mendapati pembeli-pembeli rumah tersebut sengaja tidak mahu melunaskan ansuran bayaran pembelian rumah itu kepada kerajaan negeri. Ini akan membantutkan usaha kerajaan untuk menggunakan sejumlah wang yang tertunggak itu untuk pembinaan rumah kos rendah yang lain di setiap daerah. Beliau juga memaklumkan permohonan untuk rumah kos rendah di negeri Kedah mencecah 20 000 permohonan.


En Zubir bin Ahmad, YDP PAS Kawasan Langkawi sedang menyampaikan ucapan..

YB Dato Ir Amirudin bergambar bersama pimpinan serta ahli Kelab Penyokong PAS Langkawi yang turut serta dalam majlis ceramah semalam..

No comments:

Post a Comment

Followers