Monday, November 2, 2009

DIALOG RAKYAT

BAHAYA ARAK KEPADA MASYARAKAT



KUAH, 30 Okt - Pas Langkawi sekali lagi turun padang bersama-sama bagi menjayakan program Dialog Rakyat "Bahaya Arak Kepada Masyarakat". Majlis anjuran bersama WEHDAH, PERDAH, PERKIM, TERAS dan ABIM yang dimulakan jam 3.oo petang ini di adakan di Dataran Letak Kenderaan Majlis Perbandaran Langkawi, berhadapan Hotel Bayview. Sekitar jam 11.00 pagi sukarelawan yang diketuai Ketua Lajnah Penerangan dan Dakwah Pas Langkawi, Sdr Ahmad b. Sidek telah bertungkus lumus menyiapkan peralatan siaraya serta persiapan akhir. "Pas Langkawi sememangnya telah merancang untuk mengadakan kempen anti arak. Syukur, Allah telah memberikan laluan, NGO yang menyahutnya," tegas beliau.

Menurut Encik NV Subbarow, rakyat Malaysia telah membelanjakan 500 million USD setahun untuk membeli arak."Pengerusi CAP menyatakan arak adalah syaitan. Jangan benarkan rumah anda dimasuki 2 syaitan (judi dan arak). Perkara ini merupakan penyumbang terbesar keruntuhan rumahtangga," ucap beliau sejurus memulakan ucapan. Encik NV Subbarow merupakan Pegawai Pendidikan Persatuan Pengguna Pulau Pinang turut kesal dengan kedudukan Malaysia sebagai pengguna alkohol ke-10 di dunia.

Berdasarkan pengamatan secara rambang aktivis yang turut serta, di sekitar Pekan Kuah sahaja terdapat lebih 20 premis yang menjual arak. Antaranya pusat-pusat hiburan serta kedai-kedai yang menjual arak secara terang-terangan.

Menurut Setiausaha Sekretariat Himpunan Ulama' Asia, Cikgu Haji Mohd. Azmi b. Abd. Hamid, semua agama perlu bersatu untuk menolak arak. "Industri jenayah 'halal' di Malaysia ialah industri arak. Arak menjadi punca jenayah yang lain, masalah keluarga, produktiviti menurun, kemalangan jalan raya serta beberapa unsur negatif yang lain," tegasnya. Beliau juga merupakan Presiden TERAS, Ahli Jawatan Kuasa Global Alcohol Policy Alliance Asia Pasific (GAPA) yang beribu pejabat di United Kigdom.

Turut hadir dalam majlis ini, Pegawai Agama Daerah Langkawi, Tuan Syeikh Mohd. Nor Ismardi b. Ismail. Majlis yang disaksikan hampir 300 rakyat yang berada di sekitar kawasan letak kereta ini tamat sekitar jam 5.00 petang

No comments:

Post a Comment

Followers