Saturday, October 17, 2009

MAJLIS KERAIAN & SUMBANGAN KEPADA BAKAL HAJI LANGKAWI

ULU MELAKA, 17 Okt - Bakal-bakal jemaah haji mengambil kesempatan cuti hujung minggu bagi menghadiri Majlis Keraian dan Sumbangan Kepada Bakal Jemaah Haji anjuran Pakatan Rakyat Langkawi yang diadakan di Masjid Jamie', Ulu Melaka. Taklimat awal telah disampaikan oleh Ustaz Haji Abd Ghani bin Hussin, Penceramah Tabung Haji tentang persediaan akhir dan tatacara sepanjang mengerjakan ibadah haji setelah selesai sesi pendaftaran nama penerima sumbangan.

Hadirin yang hadir bersama-sama menunaikan solat hajat yang diimamkan oleh Ustaz Yusof bin Ismail, Mudir SRIDU Langkawi. Solat hajat ini antara lainnya bertujuan memohon ke hadrat Ilahi agar dipermudahkan segala urusan para jemaah sepanjang bermusafir menunaikan rukun Islam kelima ini.


Sekitar jam 10.15 pagi, para bakal haji mendengar serba sedikit amanat serta harapan dari Hj. Wan Salleh, YDP PKR Langkawi. Ucapan yang diselang-seli dengan rentetan pengalaman beliau sedikit sebanyak dapat dijadikan panduan terutama bagi jemaah yang baru pertama kali akan menjejakkan kaki di bumi Mekah. "Tumpukan amal ibadat di Tanah Suci, janganlah difikirkan sangat akan waris-waris yang ditinggalkan," tegas beliau dalam nada agak berseloroh. Selain menjaga peradaban, para bakal haji dipesan agar tidak terlalu boros ketika di sana.

Ucapan berikutnya adalah dari YDP PAS Langkawi, Encik Zubir Ahmad. "Rakan-rakan turut mendoakan agar bakal-bakal haji mendapat haji yang mabrur," ucap beliau. Bersyukur dengan terpilihnya 72 orang bakal-bakal haji dari Langkawi, dengan menitiskan air mata beliau berharap agar para jemaah turut mendoakan supaya lebih ramai jemaah akan dapat mengiringi panggilan Baitullah pada masa akan datang.

Majlis penyampaian sumbangan berbentuk senaskhah Surah Yassin, bam dan minyak gamat, biskut serta wang tunai telah disempurnakan oleh Haji Wan Salleh, YDP PKR Langkawi diikuti oleh Encik Zubir bin Ahmad, YDP PAS Langkawi sekitar jam 10.30 pagi. Keenakan menu nasi lemak, kuih-muih disertakan dengan kepekatan teh dan kopi menanti tetamu diakhir majlis. Kiosk produk tenusu kambing oleh peniaga tempatan turut memeriahkan suasana. SELAMAT BERANGKAT WAHAI TETAMU ALLAH, SEMOGA KALIAN SELAMAT PERGI DAN KEMBALI SERTA MENDAPAT HAJI YANG MABRUR.....Amin




No comments:

Post a Comment

Followers